Fortiden som springbræt

Det siges, at den bedste måde at spå om fremtiden er ved at skabe den selv.

Den oprindelige problemformulering i samarbejdet mellem Thürmer og Kontrapunkt omhandlede omstillingen af Thürmer Tools – en 118 år gammel virksomhed, hvis marked er uvist og udfordret – til en moderne industriel “service-provider” gennem virksomhedens igangsatte investering i 3D print teknologi.

Idag er 3D print teknologien stadig på et tidligt stadie, men ikke desto mindre har Thürmer satset på området og ansat ingeniører som del af et R&D team. Ansættelserne samt samarbejdet med DTU skal være med til at fremme processen og gøre Danmark til et attraktivt produktionsland igen. Og så har investeringen i moderne teknologi ikke mindst skabt en hype omkring den 118 år gamle virksomhed.

Screen Shot 2016-08-25 at 11.52.28

I samtaler med de ansatte udtrykte størstedelen, at de var opsatte på idéen om 3D print, men flere syntes også, at det var en stor mundfuld og et større stretch end som så. “Vi vil da gerne være moderne og bevæge os fremad, men jeg ved ikke lige hvordan vi skal tage vores gamle varer og metoder med os ind i fremtiden,” som det blev nævnt. Den konventionelle forretning har derudover oplevet pæn vækst disse år, hvilket udfordrer ledelsens prioriteter. Skal man satse på øget salg i Tools eller disrupte sin egen kerne gennem 3D?

Screen Shot 2016-08-25 at 11.52.46

Konklusionen blev, at fremfor at omvende den konventionelle forretning, bør ledelsen se 3D som en seperat hybrid mellem et spin-off og innovation hub. Thürmers renomé og virksomhedens historie fungerer som deres ‘license to operate’ for dansk industris fremtid, men den nye virksomhed skal have frie spilleregler og ikke være underlagt gårdagens produktionsmetoder og drives som en klassisk salgsvirksomhed.

Næste skridt i processen er designe og skabe rammerne for 3D virksomheden, og udvikle den fornødne strategi, der skal formidle initiativet og skabe sammenhæng mellem fortiden og fremtiden.